flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Великоолександрівський районний суд Херсонської області

За зрив судового засідання через недоставлення обвинуваченого має наставати кримінальна відповідальність

08 червня 2017, 15:19

В„–22 (1320) 03.06—09.06.2017

ЛЕВ СЕМИШОЦЬКИЙ

3126

Ні упорядники Кримінально-процесуального кодексу 1960 року, ні розробники нині чинного КПК й гадки не мали, що колись можуть виникнути проблеми з явкою на судове засідання осіб, які перебувають під вартою. Проте на останньому засіданні Ради суддів до цієї теми привернули увагу законники з Олександрії. Як виявилося, це НП не регіонального масштабу. Чи можна в рамках чинного законодавства унеможливити сам факт незабезпечення права людини на справедливий суд у розумні строки?

 

Тиск… бездіяльністю

Раніше ситуації з недоставленням осіб, які перебувають під вартою, на судове засідання якщо й виникали, то дуже рідко та, як правило, за форс-мажорних обставин. Із більш свіжих випадків, що ставали відомими суспільству, пригадується, наприклад, блокування виїзду з Лук’янівського слідчого ізолятора. Одначе це ніколи не переростало в тенденцію, що підриває авторитет суду й загалом держави.

За теперішнього браку кадрів у судовій системі зрив засідання через таку банальщину, як нестача автотранспорту, — недопустима розкіш. Та й чим довше людину тримають за ґратами, тим більше можливостей в слідства, як стверджують адвокати, добитися від неї визнання вини або необхідних показань. Якщо тепер до методів психологічного тиску додасться ще й черга на конвой, то й поготів.

Разом з тим слідчий свою справу зробив, прокурор — передав її до суду, то хто ж буде

винним у тому, що злочинець не дістав вироку? Звісно, суддя, який затягує розгляд. Принаймні такі інформаційні меседжі можна раз у раз вкидати в суспільство, а воно й далі укріплюватиметься у вірі, що вся несправедливість — від людей у мантіях. Малоймовірно, що хтось почує суддю (та й навряд чи йому дадуть можливість пояснити), який спробує перевести стрілки на справжніх винуватців тяганини.

Більше того, у самого судді нагромаджуватиметься залишок незавершених справ, а паралельно — дисциплінарних проваджень. Тож він постане перед вибором: або заплющити очі на якісь доводи захисту та якомога швидше винести вирок, або піти проти системи й позапроцесуальних домовленостей з прокурором. Бо з огляду на переписку високопосадовців щодо методів «виховання» людей у мантіях, яка недавно стала надбанням ЗМІ, не можна виключати, що в черзі опиняться й самі судді. Надто принципових у ставленні до сторони обвинувачення змусять чекати «своїх» підсудних доти, доки Уряд знайде гроші на додатковий автозак.

Що може зробити суддя, а ще краще — законотворці, якщо вони зацікавлені в незалежній Феміді, аби унеможливити таку ситуацію взагалі?

Втручання — уже злочин

Звісно, найефективніший спосіб стимулювати виконання чиновниками своїх обов’язків — це встановлення юридичної відповідальності за бездіяльність. У КПК 2012 року окремими статтями передбачені наслідки нез’явлення на судове засідання всіх учасників процесу, включаючи обвинувачених. Але тільки тих, хто не позбавлений волі. Бо не було потреби: кожне недоставлення обвинуваченого в суд розглядалось як надзвичайна ситуація, що спричиняло дисциплінарне покарання.

Фахівці, до яких «ЗіБ» звертався по коментарі, не пригадали випадків, коли б нездатність організувати доставлення осіб у суд ставала причиною порушення кримінальної справи. Одначе назвали принаймні дві статті з розділу «Злочини проти правосуддя» Кримінального кодексу, які теоретично могли би бути застосовані в цьому випадку.

Перша — ст.376 («Втручання в діяльність судових органів»). Адже зрив засідання можна тлумачити як перешкоджання виконанню суддею службових обов’язків.

Друга — ст.382 («Невиконання судового рішення»). Про дату й час проведення судового засідання виноситься відповідна ухвала, що направляється до слідчого ізолятора та підрозділу МВС, відповідального за конвоювання особи. Отже, її ігнорування чи перешкоджання її виконанню у вигляді незабезпечення явки обвинуваченого в суд у визначений час також могло би розглядатися як факт скоєння злочину.

При цьому, як звернули увагу експерти, в диспозиціях названих статей відсутня додаткова кваліфікуюча ознака, як-от наявність умислу чи мотив бездіяльності. Тобто сам факт зриву засідання через відмову доставити підсудних має розглядатися як злочин.

Зрозуміло, що для спроб запустити механізм цих статей необхідне відповідне реагування, хоча б окрема ухвала суду, якою буде зафіксований такий факт. До речі, її наявність у матеріалах справи також слугуватиме і виправданням самого судді, якого, можливо, через кілька років намагатимуться притягнути до дисциплінарної відповідальності за тяганину. Особливо з огляду на те, що наш законодавець унадився використовувати як підставу для покарання служителів Феміди справи, в яких Європейський суд з прав людини знайшов недотримання державою

своїх конвенційних обов’язків.

Законодавець допоможе?

Щоправда, в умовах проголошеного очищення суддівських лав навряд чи знайдеться той, хто наважиться побити горщики з правоохоронним блоком влади. Хіба що в цьому допоможуть адвокати, які зацікавлені в якнайшвидшому винесенні вироку.

Водночас більш помірковані правники радять звернути увагу на ст.386 («Перешкоджання з’явленню свідка, потерпілого, експерта…») КК. Мовляв, якщо законодавець додасть до цього переліку й обвинуваченого, то бажання не доставити його в суд не виникатиме.

Більш проблематичною у світлі європейських стандартів виглядає пропозиція викреслити із ч.2 ст.336 КПК положення про право обвинуваченого відмовитися від участі в засіданні в режимі відеоконференцзв’язку. У Страсбурзі цього точно не зрозуміють.

Хоч як дивно, але певним стимулом могло би слугувати правило про подвійне зарахування у відбуття покарання строку перебування в СІЗО. Та недавно цей закон скасували і навряд чи до нього повернуться.

Так, якщо найближчим часом ситуація з доставленням підсудних не зміниться, можливо, як варіант доведеться обумовлювати в КПК й наслідки такої бездіяльності. Наприклад, зобов’язати суд у разі повторного зриву засідання через відсутність обвинуваченого, який перебуває під вартою, змінювати запобіжний захід на не пов’язаний з позбавленням волі.

Хтось заперечить, що така норма спричинить корупційну спокусу для людей у погонах, але принаймні особа, яка не скоїла злочину, не залишатиметься під психологічним тиском за ґратами. А для боротьби з корупцією й так створено чимало органів.

Ці та інші пропозиції було винесено на обговорення у фахові групи мережі Фейсбук. Прикметно, що адвокати висловилися за обов’язкову зміну запобіжного заходу, а судді пропонують бити по кишені порушників.

Утім, кожен суддя чи адвокат може сам для себе вирішити, який метод захисту прав обвинуваченого та авторитету судової системи є прийнятним для нього. Якщо ж нічого не змінювати, то про справедливий суд у розумні строки можна більше й не згадувати.

P.S. Що стосується ситуації в столиці, де недоставлення осіб виправдовують малими приміщеннями в судах для їх тримання з посиланням на уповноваженого ВР з прав людини, то «ЗіБ» звернувся до омбудсмена з проханням дати коментар. Адже, очевидно, що одна гарантія Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (ст.3, де йдеться про заборону нелюдського чи такого, що принижує гідність, поводження) не може перекреслювати дію іншої — ст.6 у частині забезпечення права на справедливий суд упродовж розумного строку.

 

КОМЕНТАР ДЛЯ «ЗіБ»

«Затримка з доставленням осіб, яких тримають під вартою, — не проблема наявності прогалин у правовому регулюванні»

Олег ТАТАРОВ, 
старший партнер ПК «Татаров Фаринник Головко», доктор юридичних наук:

— Проблеми забезпечення прав осіб, яких тримають під вартою, сьогодні є актуальними. Відповідно до ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній особі гарантується право на розгляд справи впродовж розумного строку.

Системний аналіз рішень Європейського суду з прав людини, в яких розглядається питання щодо порушення §1 ст.6 конвенції, свідчить, що поняття «розумний строк» є багатоаспектним. Чітких часових проміжків для здійснення розгляду справи в практиці ЄСПЛ не визначено. Суд намагається застосувати індивідуальний підхід і максимально оцінити всі обставини справи, які могли вплинути на тривалість розгляду.

За змістом ч.1 ст.28 Кримінального процесуального кодексу, «розумними вважаються строки, що є об’єктивно необхідними для виконання процесуальних дій та прийняття процесуальних рішень. Розумні строки не можуть перевищувати передбачені цим кодексом строки виконання окремих процесуальних дій або прийняття окремих процесуальних рішень». У ч.4 ст.28 КПК передбачено: «Кримінальне провадження щодо особи, яка тримається під вартою, неповнолітньої особи має бути здійснено невідкладно та розглянуто в суді першочергово».

При цьому термін судового розгляду кримінальних проваджень не регламентований. А у зв’язку з тим, що в кримінальному процесі діє принцип безпосередності дослідження доказів, обвинувачені мають право й повинні бути присутні на кожному засіданні, аби мати можливість дати показання, поставити запитання допитуваним особам та загалом брати участь у розгляді справи.

Безпідставне недоставлення для участі в судовому розгляді може бути одним із методів неправомірного тиску на особу (тримання її в приміщенні збірного відділення слідчого ізолятора понад 2 год., усупереч п.4.5 розд.ІV Правил внутрішнього розпорядку слідчих ізоляторів). Також такі дії провокують те, що суди, які й так перевантажені, змушені

переносити засідання, при цьому строки розгляду справ збільшуються.

Працівники конвойної служби, які доставляють обвинувачених до суду, також керуються у своїй діяльності наказами та інструкціями (від 20.10.2005 №60, від 26.05.2015 №613/785/5/30/29/67/68, від 7.10.2014 №712 тощо) і з об’єктивних та суб’єктивних причин не мають змоги забезпечити явку на судове засідання всіх осіб (є норми, що регулюють порядок доставки з уникненням можливості втечі конвойованих осіб, відсутність автотранспорту тощо).

Затримка чи неможливість вчасного доставлення до суду осіб, яких тримають під вартою, — не проблема наявності прогалин у правовому регулюванні. Такі випадки свідчать про відсутність належної організації діяльності органів внутрішніх справ.

По-перше, це неналежне матеріально-технічне забезпечення органів, які здійснюють конвоювання. По-друге, недостатня кількість працівників конвойної служби. По-третє, відсутність в адміністративних приміщеннях суду відповідних кімнат для тимчасового тримання осіб, узятих під варту.

Нормативне регулювання вказаних питань, а також дієва їх реалізація забезпечить на належному рівні стан дотримання прав обвинувачених, а також сприятиме судовому розгляду кримінальних проваджень у розумні строки.