17 лютого, ранок. У невеликому приміщенні за столами, більше нагадують парти, сидять схвильовані люди. На них спрямовані об'єктиви фото- і телекамер, журналісти задають їм питання, а за всіма їхніми діями цілий день будуть спостерігати кілька десятків уважних очей.Попереду - тести, а потім їм доведеться відповідати на непрості питання перед екзаменаційною комісією ...
Ще кілька років тому для багатьох діючих суддів така картина могла б здатися маячнею. Але факт є факт: згідно з новим законодавством, це - реальність.
З кого почали і ким закінчать
Минулого тижня Вища кваліфікаційна комісія суддів дала старт первинного кваліфікаційним оцінювання суддів(далі - ПКО) . 17 лютого відбулися перші два етапи для першої групи, що складається з 20 суддів різних судів першої інстанції, які складали тестування і практичне завдання. Наступним етапом стане вивчення ВККС суддівських досьє, а 24-25 лютого групу №1 очікує співбесіда і оголошення результатів. Наступні 4 групи складатимуть тестування 1, 2, 3 і 23 березня. Закінчитися ПКО для перших 100 суддів повинно 31 березня. Що стосується спеціалізації, то в групи №2 і №4 входять тільки судді адміністративних і господарських судів, в групи №1 і №5 - загальних, а в групі №3 є представники як загальних, так і адміністративних судів.
Нагадаємо, в першу чергу ПКО проходять судді, які на момент набрання чинності Законом «Про забезпечення права на справедливий суд» подали до Комісії заяви про обрання суддею безстроково. На той час в Комісію звернулися 217 суддів, повноваження яких в межах 5-річного строку закінчуються в 2015-2016 рр. Серед них 100 суддів з місцевих загальних, адміністративних і господарських судів, повноваження яких закінчилися в 2015 р Вони і стали «першими ластівками». Примітно, що в групи входять судді різних судів, хоча перші суддівські досьє ВККС отримала від територіального управління ДСА в Львівській області.
Після оцінювання першої сотні ВККС, швидше за все, буде розглядати питання про надання їм рекомендації про обрання безстроково і її напрямку в парламент або про відмову в такій. Відзначимо, що це вже зовсім інша, окрема від ПКО процедура, яка передбачає проведення спеціальної перевірки і т. Д. І також займає чимало часу. Втім, як відомо, у Верховній Раді досі лежать сотні рекомендацій ВККС, приймати рішення по яким парламентарі не поспішають.
Що стосується переліку наступних кандидатів на первинне кваліфоценіваніе, то тут прогнозувати дії ВККС що не беруться напевно навіть самі члени Комісії. Цілком ймовірно, що ними стануть судді апеляційних судів. «Я вважаю, але Комісія ще повинна прийняти рішення з цього приводу, що наступними будуть судді апеляційних судів, наприклад, Києва, Дніпропетровська, Одеси, Львова - черговість визначить Комісія», - зазначив голова ВККС Сергій Козьяков в коментарі «Судово-юридичної газети» .
Зволікання з оцінюванням суддів апеляційних судів дійсно загрожує: на нього законом виділено 2 роки, і перший з них вже практично підійшов до кінця. А таких суддів в Україні близько 2 тис.
Нагадаємо, що згідно із Законом «Про забезпечення права на справедливий суд» першими повинні були пройти ПКО судді Верховного Суду і вищих спеціалізованих судів, проте термін для проведення їх оцінювання закінчився ще 28 вересня 2015 г. Як відомо, будь-які дії Комісії можуть бути оскаржені, тому , очевидно, в ВККС вирішили не йти врозріз з законом. Причини пропуску строку, як відзначають в ВККС, не провина Комісії - лише 11 грудня 2015 року Рада суддів України погодила Порядок і методологію проведення ПКО судді. «Оскільки нормативні акти не були вчасно погоджені, термін для проведення оцінювання таких суддів закінчився. Тому ми чекаємо змін і доповнень до закону. У будь-якому випадку судді ВСУ та вищих спецсуден пройдуть оцінювання », - підкреслив С. Козьяков.
Як оцінювати звільнених суддів?
17 лютого через 20 запрошених на тестування з'явилися 19 суддів. Серед прибулих був і суддя Бабушкінського райсуду Дніпропетровська Дмитро Чулінін , який був звільнений Указом Президента від 16 лютого 2016 року в зв'язку з порушенням присяги. На момент проведення тесту офіційний документ з Адміністрації Президента до Комісії ще не надійшов, тому відмовити судді в участі було б неправильно, це могло б означати зрив оцінювання.
«Судово-юридична газета» поцікавилася у членів ВККС, яким чином вони будуть оцінювати результати суддів, щодо яких готується до прийняття (є відповідна рекомендація про звільнення за порушення присяги) або прийнято рішення про звільнення. За словами С. Козьякова, Комісія, безумовно, проаналізує результати оцінювання таких суддів. Однак згодом вони можуть бути «заморожені» до того моменту, поки уповноваженим органом не буде поставлено остаточну крапку щодо кар'єрних долі зазначених представників Феміди.Нагадаємо, на даний момент Вищий адміністративний суд України виніс рішення щодо скасування ряду рішень Вищої ради юстиції про рекомендацію суддів до звільнення за порушення присяги. Кілька таких справ ВРЮ вже оскаржить у Верховному Суді. Що робити з результатами ПКО Д. Чулініна, ВККС вирішить 22 лютого.
У той же час, на оцінювання не прийшла суддя Голосіївського районного суду Києва Лариса Калініченко , в минулому займала посаду заступника голови суду. Вона прислала в ВККС телеграму про знаходження на лікарняному. Відзначимо, що 16 лютого ВККС рекомендувала звільнити її за порушення присяги, а раніше, 17 грудня Вища рада юстиції внесла відповідне подання Президенту.
Цікавим може стати і те, як Комісія буде оцінювати суддю Печерського райсуду Києва Оксану Царевич , кримінальне провадження щодо якої по ст. 375 КК на даний момент розглядається в Шевченківському райсуді Києва. Співбесіда з нею ВККС повинна провести 31 березня.
Як проходив іспит
Іспит під час ПКО полягає в проходженні суддею анонімного письмового тестування та виконання практичного завдання. Тестування проводиться у формі письмового викладу суддею запропонованих кваліфікаційної палатою ВККС або колегією положень усталених правових позицій Верховного Суду, сформованих ВСУ, починаючи з 1 січня 2012 р і практики Європейського суду з прав людини. Встановлення авторства робіт суддів проводиться виключно після повного закінчення їх оцінювання Комісією. При таких обставинах члени Комісії не знають, чию роботу вони перевіряють, а після ідентифікації роботи її оцінка вже буде проведена і зафіксована в екзаменаційній відомості.
Практичне завдання виконується шляхом обговорення на засіданні змодельованої членами колегії або кваліфікаційної палати практичної ситуації, зокрема з процесуальних питань. При підготовці до обговорення у суддів є можливість користуватися нормативно-правовою базою, доступ до якої забезпечений Комісією в спеціально обладнаному приміщенні. Також суддям дозволено використання текстів нормативно-правових актів на паперових носіях (підручники, кодекси і т. Д.), Які вони можуть принести з собою. Відзначимо, що в рамках підготовки до проведення ПКО ВККС направила запити до судів з метою отримання інформації про певну по кожному судді спеціалізації, а також належним чином завірених копій рішень зборів суддів, якими ця інформація підтверджується.
На письмову частину іспиту відводиться дві години, а на підготовку практичного завдання - 30 хвилин, після чого судді запрошуються для відповіді. В середньому на спілкування з приводу виконання практичного завдання у членів ВККС йшло 10-12 хвилин. «Запропонуйте, будь ласка, рішення даної ситуації», - зверталися вони до суддів. Їх питання в основному стосувалися практичних моментів застосування закону: «Чи є особа суб'єктом даного злочину (наприклад, чи є особа посадовою чи службовою)? Чи достатньо тієї фабули, яка викладена в завданні, для встановлення фактичних обставин і для того, щоб прийняти рішення, чи чогось не вистачає і треба з'ясовувати якісь обставини додатково? Чи може суд вийти за рамки обвинувачення? Як повинні подаватися докази? »
За неофіційною інформацією, одна із суддів не змогла успішно скласти іспит, ще двоє - під питанням.
«Громадські працівники» оцінювання не зацікавило
Останнім часом все важливі заходи в судовій системі, особливо пов'язані з кадровими питаннями, відвідують представники організацій, пов'язаних з люстрацією, «адвокати Майдану» і ін. Проте оцінювання їх чомусь не зацікавило, хоча, як вже було сказано, за ним можна було поспостерігати в режимі онлайн в окремій кімнаті будинку ВККС.
Чи не відвідали перший етап оцінювання деякі запрошені представники юридичної спільноти, відомі своєю критикою судової системи. Безумовно, їх присутність ніяк би не вплинуло на процес, проте сам факт того, що вони ніяк не згадали про даний захід навіть на своїх сторінках в соціальних мережах, на жаль, демонструє повне невіра в перезавантаження судової системи. А як наслідок, і невіра людей, які прислухаються до їхньої критики.
Ситуація щодо ставлення багатьох політиків до проходить зараз процедуру добре ілюструє фраза першого заступника голови Комітету ВР з питань правової політики і правосуддя Леоніда Ємця : «Тим, хто зараз проходить переатестацію (кваліфікаційне оцінювання - прим . Ред .), Доведеться пройти ще одну, але трохи іншу. Те, що почалося зараз, не є ефективною процедурою ».
Чи є сенс в оцінюванні?
Як відомо, першими оцінювання проходять судді, які претендують на обрання безстроково. Однак проходження всіх кіл оцінювання аж ніяк не гарантує їм шанс бути обраними. Справа в тому, що право поставити остаточну крапку в питанні їх кар'єрних долі все одно залишається за політичним органом - Верховною Радою, для якої, як показує практика, це питання стає цікавим тільки тоді, коли це потрібно самим нардепам.
Так, незважаючи на весь інтерес до процесу оцінювання, на попередньому тижні не менше актуальним стало інше питання - кадрового голоду в судовій системі. Голод цей охопив не тільки нижчі суди, а й Верховний Суд України.
Як відомо, вже майже два роки Верховна Рада не приймає рішення про обрання суддів безстроково. І це незважаючи на те, що більшість з тих, чиї прізвища значаться у внесених до парламенту і «покладених в стіл» уявленнях про обрання, пройшли всі необхідні перевірки і процедури і отримали позитивні рекомендації Вищої кваліфікаційної комісії суддів (зараз у Верховній Раді 700 таких подань ). Причому, як уже не раз писала «Судово-юридична газета», причина такого ігнорування полягає просто в небажанні народних депутатів голосувати за певних суддів.
А поки парламентарії розмірковують, 900 суддів в місцевих судах не здійснюють правосуддя, оскільки закінчився 5-річний термін їх першого призначення на посаду. Таким чином, як заявив голова Верховного Суду України Ярослав Романюк на спільному засіданні представників судової влади з питань підсумків роботи судової системи в 2015 р, в даний час не має права судити 20% від загальної кількості працюючих в місцевих судах суддів. В якості яскравого прикладу він навів ситуацію, яка склалася в Брусилівському райсуді Житомирської області: зараз цей суд фактично припинив роботу, оскільки в ньому не залишилося жодного судді, який має право здійснювати правосуддя (не так давно ВККС приймала рішення про переведення туди судді із зони АТО ).
Найдивовижніше, що ніхто не може вплинути на парламент, навіть АП. «У Верховній Раді з тих чи інших суб'єктивних або об'єктивних причин це питання не вирішується. Будемо сподіватися, що проходження оцінювання суддями сприятиме виправленню цієї проблеми », - зазначив в коментарі« Судово-юридичної газети »заступник голови Адміністрації Президента Олексій Філатов . Що ж, надія вмирає останньою.
Оцінювання заважає конкурсу?
Актуальна проблема кадрового голоду і для Верховного Суду. За даними Я. Романюка, на сьогодні з 48 посад суддів ВСУ заповнене 39, при цьому тільки 36 суддів мають право здійснювати правосуддя. Нагадаємо, що голова Ради суддів України Валентина Симоненка заявила, що в ЗСУ складається складне становище зі складом суду. Зокрема, судова палата у цивільних справах на межі кворуму, і відставка або хвороба кількох її членів може припинити здійснення правосуддя цією палатою. А нові призначення можуть відбутися ще нескоро. Втім, як відзначають експерти, дана проблема може бути вирішена шляхом тимчасового відрядження в «громадянську» палату ВСУ суддів з інших палат.
Загострилася проблема кадрового забезпечення та в ВССУ. Обов'язковою умовою вирішення питання про переведення судді до суду вищого рівня, в т. Ч. ВССУ, є проведення відповідного кваліфікаційного оцінювання і складання рейтингу з тим, щоб визначити суддю, який відповідає встановленим законодавством вимогам та здатний здійснювати правосуддя в суді відповідного рівня. У 2015 р вирішити питання заповнення вакантних посад в ВССУ було неможливо, оскільки порядок зазначеного оцінювання відповідно до Закону «Про судоустрій і статус суддів» був остаточно узгоджений лише в грудні. Крім того, необхідно враховувати, що процедура оцінювання передбачає кілька етапів, а потім вимагає досить істотного часу для того, щоб вирішити питання заповнення вакантних посад.
АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ
Може суддя ознайомитися з матеріалами суддівського досьє дистанційно?
На запит судді ВККС може надати виписки з суддівського досьє. Комісія вирішує питання про створення електронної форми ведення досьє, що дозволить проводити ознайомлення суддів з їх досьє дистанційно (на сьогодні це неможливо)
Які терміни і процедура надання письмових пояснень судді до суддівського досьє?
Письмові пояснення надаються суддею не пізніше, ніж за 5 робочих днів з дня ознайомлення з матеріалами досьє. Усні пояснення надаються під час проведення співбесіди.
За який період роботи будуть оцінюватися показники судді при проведенні ПКО?
Оцінюватимуться показники за період з 1 січня 2012 р до моменту фактичного проведення первинного кваліфікаційного оцінювання (далі - ПКО) .
Який порядок проходження ПКО суддями , які були рекомендовані Комісією для обрання на посаду безстроково , але рішення по ним ВР ще не прийнято?
Пп. 3 абз. 1 п. 6 р. II прикінцевих та перехідних положень Закону «Про забезпечення права на справедливий суд» передбачено, що судді, які на момент набрання чинності цим Законом (28 березня 2015) подали заяви про обрання суддею безстроково, проходять ПКО в першу чергу відповідно до графіка , встановленим ВККС.Судді, які звернулися до Комісії з заявами про обрання безстроково до 28 березня 2015 року, будуть проходити ПКО разом з іншими суддями суду, в якому працює такий суддя.
Як будуть проходити кваліфікаційне оцінювання судді апеляційних судів?
В даний час Комісія вивчає питання можливих підходів при формуванні груп суддів апеляційних судів для планування проведення їх ПКО. Для недопущення перешкод в доступі громадян до суду, забезпечення врахування специфіки роботи судів (дні судових розглядів, наявність категорій справ, які повинні бути розглянуті негайно, і т. Д.) В Комісії розглядаються такі варіанти, як проведення оцінювання всіх суддів одного суду одночасно або формування груп з урахуванням спеціалізації судів і суддів з числа суддів різних судів. При узгодженні зазначених питань на офіційному веб-сайті Комісії буде оприлюднено графік проведення ПКО апеляційних судів.
Чи можна ознайомитися дистанційно зі скаргами , що надійшли до Комісії на суддів , які будуть проходити ПКО?
Ні Закон «Про судоустрій і статус суддів», ні Положення про порядок ведення суддівського досьє не передбачають наявності в досьє копій скарг на дії суддів, там є лише узагальнена інформація про їх кількість. У разі, якщо за результатами дисциплінарного провадження Комісією або Вищою радою юстиції було прийнято рішення, копія такого рішення буде знаходитися в досьє, і суддя зможе з нею ознайомитися.
Чи існує у ВККС бачення спільного терміну і графіка проведення ПКО суддів місцевих судів?
ПКО почалося з суддів, які на момент набрання чинності Законом «Про забезпечення права на справедливий суд» подали заяви про обрання суддею безстроково. У Комісії здійснюється робота по визначенню принципів формування графіка проведення первинного кваліфікаційного оцінювання з урахуванням спеціалізації суддів (палат з розгляду окремих категорій справ), недопущення зупинки роботи судів на час проведення ПКО і т. П. Комісія проводить консультації з Радою суддів України щодо вирішення цього питання .
Чи відомий перелік питань для співбесіди?
Перелік питань на співбесіду в рамках ПКО не існує і існувати не може, оскільки під час проведення співбесіди член Комісії-доповідач буде інформувати суддю, а також інших членів кваліфікаційної палати про результати дослідження досьє судді. Після цього члени Комісії будуть ставити запитання судді. Разом з тим, суддя має право на ознайомлення з матеріалами його суддівського досьє і на надання інших документів щодо своєї кар'єри. Оперуючи даними свого досьє, суддя повинен розуміти, за якими показниками і інформації, що стосується його кар'єри, об'єктивно можуть виникнути питання.
Як показує практика ВККС за останні 12 місяців, найбільше членів Комісії цікавить наявність окремих визначень щодо судді, інформація про ефективність здійснення суддею судочинства, а саме: причини скасування і зміни судових рішень; відповідність витрат і майна судді та членів його сім'ї, а також близьких задекларованим доходам; кількість дисциплінарних проваджень та їх результати.
Чи буде в рішенні за результатами ПКО судді міститися мотивація?
Кваліфікаційна палата або колегія складає мотивований висновок про підтвердження чи не підтвердження кваліфікації судді. Складання мотивованого висновку проводиться з обґрунтуванням оцінки 7 критеріїв, передбачених п. 2.1. Порядку і методології кваліфікаційного оцінювання судді. Крім того, національне законодавство дозволяє судді не погодитися з певною правовою позицією при належної аргументації своїх висновків. У такому випадку рішення Комісії при оцінці критерію «професійна компетенція» буде здійснюватися з урахуванням аргументів судді.
Леонід Ємець , перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань правої політики і правосуддя.
- З урахуванням того, що терміни проведення первинного оцінювання, встановлені Законом «Про забезпечення права на справедливий суд» для суддів Верховного Суду і вищих спецсуден, були порушені, в текст закону повинні бути внесені зміни. Однак вважаю, що до питання оцінювання суддів потрібно підійти значно більш комплексно. Оцінювання або переатестація суддів повинні бути більш ефективними, ніж той варіант, який вже почав реалізуватися. Те, що відбувається зараз - це, по суті, спроба уникнути якісної переатестації суддів країни. Ніякого якісного оновлення суддівського корпусу не буде. Розповідь судді про те, як він добре знає правові позиції ЄСПЛ - це не переатестація суддівського корпусу. Вважаю, що коли вдасться втілити в життя наші законодавчі ініціативи в цьому питанні, суддям знову доведеться проходити через переатестацію, але тільки за іншою процедурою.
Олексій Філатов , заступник глави Адміністрації Президента
- Як ми бачимо, з кваліфікаційним оцінюванням є проблеми, оскільки нам не вдалося почати його вчасно, і цей факт довіри до судової влади не додав. 17 лютого дана процедура почалася, і вона може потребувати деякому удосконаленні. На даний момент є відповідні законодавчі ініціативи.
Зараз ВККС вирішила, що вона буде займатися проведенням ПКО суддів, у яких закінчився 5-річний термін повноважень. Таких суддів у нас понад 700 осіб. Парламент їх питання також не вирішує. Будемо сподіватися, що успішне проходження такими суддями оцінювання сприятиме вирішенню цієї проблеми.
Зеновій Холоднюк , голова Державної судової адміністрації
- На даний момент у багатьох суддів закінчився 5-річний термін повноважень. Думаю, саме такі судді повинні першими проходити оцінювання. Поки питання з ними не вирішене, в судах різко зростає навантаження на суддів. Кілька судів зараз взагалі залишилися без суддів, які вправі здійснювати правосуддя. Це означає, що населення цілих районів позбавлене доступу до правосуддя. Сподіваюся, що протягом 2016 р питання з обранням суддів буде вирішене.
Дмитро Чулінін , суддя Бабушкінського районного суду Дніпропетровська
- Звичайно, я хвилююся перед оцінюванням, оскільки це дуже відповідальний захід. В першу чергу, це можливість перевірити самого себе, а по-друге - це вимога суспільства. Якщо ми обрали професію судді, то повинні відповідати очікуванням суспільства. Готувався я до оцінювання? Суддя вчиться все життя, хоча завдання, які для нас підготували в ВККС, я вивчив додатково.
Валентина Симоненко , голова Ради суддів України
- Рада суддів буде виступати категорично проти ситуацій, якщо в ВККС будуть прийматися рішення про непроходження тим чи іншим суддею первинного оцінювання тільки за фактом розпочатого в його відношенні кримінального провадження. Сам факт кримінального провадження ще не говорить про те, що суддя в чомусь винен. Багато суддів, щодо яких розпочато такі виробництва, повідомляють, що їхні справи навіть не мають перспективи дійти до суду. Я сподіваюся, що члени ВККС підійдуть до ситуації кожного судді об'єктивно. Моя думка: ВККС необхідно відкласти проведення оцінювання таких проблемних суддів до того моменту, поки кримінальне провадження щодо них не буде завершено.
Вважаю, що судді-п'ятирічки, рекомендації на яких вже знаходяться в парламенті, повинні проходити первинне оцінювання. Закон не передбачає якихось винятків для суддів, які взяли присягу до вступу в силу Закону «Про забезпечення права на справедливий суд». Навіть якщо ці судді будуть обрані безстроково, вони все одно повинні будуть пройти оцінювання. Справа в тому, що вони отримали рекомендації про обрання безстроково за параметрами, які діяли на момент обрання, т. Е. Не проходили через співбесіду, вивчення їх досьє, не здавали іспити на знання правових позицій ВСУ і ЄСПЛ.
Людмила Волкова , суддя Харківського окружного адміністративного суду, член Ради суддів України
- Оцінювання суддів організовано на належному рівні, забезпечено присутність всіх бажаючих. Приміщення, де проходить оцінювання, досить зручне, судді можуть готувати відповіді на завдання як письмово, так і за допомогою комп'ютерної техніки. У спостерігачів є можливість спостерігати за діями як суддів, так і членів ВККС.
Тетяна Суярко , суддя Господарського суду Харківської області, член Ради суддів України.
- Процедура оцінювання в тому вигляді, в якому вона почалася в Україні, є нововведенням для нас. На підготовку методики і методології оцінювання пішло досить багато часу. У Ради суддів були зауваження до нормативних проектам, більше 150 наших поправок були враховані ВККС. З урахуванням того, що відповідний порядок і методологію потрібно було розробляти, початок проведення оцінювання дещо вибився з встановлених законом рамок. Можливо, законодавець врегулює виникли проблеми. Якщо говорити про підготовку до оцінювання суддів господарської юрисдикції, то можу сказати, що судді господарських судів до оцінювання готові. У Господарському суді Харківської області щопонеділка проходять збори суддів, на яких вивчається і обговорюється практика Верховного Суду і ЄСПЛ.
Ігор Бенедисюк , голова Вищої ради юстиції
- У ВККС можуть бути труднощі з проведенням оцінювання суддів, які ще не звільнені, але на яких ВРЮ вже вніс подання на звільнення. Справа в тому, що кінцевого рішення по багатьом з таких суддів ще немає, оскільки ВРЮ лише рекомендує їх звільнити, а саме звільнення здійснюють Верховна Рада і Президент. Багато суддів, як вже звільнені, так і ще немає, зараз оскаржують уявлення ВРЮ в ВАСУ. Тому ВККС, не маючи остаточного рішення, не може відмовити судді в проходженні оцінювання. Але зрозуміло, що факти, які вже встановлені, повинні досліджуватися під час вивчення суддівських досьє і при проведенні співбесіди. Після цього Комісія буде приймати остаточне рішення.
Сергій Козьяков , голова Вищої кваліфікаційної комісії суддів України
- При проведенні первинного оцінювання суддів, щодо яких ведуться розслідування в рамках кримінальних проваджень, ми будемо орієнтуватися на вже прийняті судом рішення, а не на сам факт таких виробництв. Але під час проведення співбесіди ми все-таки будемо враховувати такі виробництва.
Що стосується первинного оцінювання суддів Верховного Суду України та вищих спеціалізованих судів, то потрібні зміни до Закону «Про забезпечення права на справедливий суд». Питання, чому ми не можемо провести оцінювання цієї категорії суддів зараз, потрібно задавати тим, хто довів ситуацію до того, що ми на даний момент не можемо виконати норми закону.
Прогнозувати, скільки нам потрібно буде часу на проведення оцінювання, я не беруся. Ми проведемо оцінювання перших 100 суддів, подивимося, які у нас є проблеми, і спробуємо прискорити процес, але без шкоди для якості. Зазначу, що і без оцінювання у нас дуже багато роботи, тільки на березень заплановано 23-25 засідань Комісії з поточних питань. Тому питання оцінювання суддів ВСУ та вищих спеціалізованих судів залежить не тільки від змін в закон, але і від того, коли ми зможемо знайти вільні дати.
Ярослав Романюк , голова Верховного Суду України
- Закон «Про судоустрій і статус суддів» визначає чисельність суддів Верховного Суду України в 48 чоловік.Зараз в трудових відносинах з Верховним Судом знаходяться 39 суддів, з них 3 суддів не мають права здійснювати правосуддя. Суддя Микола Гусак відряджений до ВРЮ, суддя Юрій Тітов - в ВККС, а суддяВасиль Онопенко ще не звільнений з досягнення 65 років, незважаючи на постанову парламенту, оскільки скористався правом на відпустку. Він буде звільнений пізніше. Таким чином, право на здійснення правосуддя мають тільки 36 суддів. 17 березня виповнюється 65 років судді-секретарю Пленуму ВСУ Юрію Сеніну .Найбільш складна ситуація зараз в судовій палаті у цивільних справах, де всього 7 суддів, які можуть здійснювати правосуддя, а після 17 березня таких суддів там буде 6. Кворум для розгляду справ буде, але ми не вважаємо, що ця ситуація є нормальною. Буде неправильно, якщо касаційна інстанція розглядає справи у складі колегії з 5 суддів, а палата Верховного Суду, яка робить правовий висновок, обов'язкове для всіх судів і державних органів - у складі 4 чоловік. До того ж, можуть виникнути труднощі в нарадчій кімнаті, оскільки думки суддів можуть розділитися. Ми сподіваємося, що ВККС все-таки оголосить конкурс на посади суддів ВСУ, і вакансії у нас будуть поступово заповнюватися. Але поспіх тут теж не потрібна, оскільки ВСУ потрібні якісні фахівці. Не хотілося б, щоб конкурс на посади суддів ВСУ проводився наспіх, в перервах між оцінюванням суддів. Затягувати, втім, теж не варто.
Я завжди виступав проти самої ідеї оцінювання діючих суддів, адже ніхто не займався попереднім аналізом роботи судової системи. Незрозуміло, які були підстави сумніватися в належному рівні компетенції суддів. Ідея оцінювання - це, в першу чергу, політичне гасло, який на тлі подій після Революції Переваги підтримали політики і громадськість. Наші політичні сили переконали українське суспільство і міжнародне співтовариство, що ситуація із судовою системою в Україні критична, і необхідні радикальні дії.
Процедура оцінювання суддів досить громіздка, вона затягнеться на роки. Можливо, весь процес займе близько 5 років. Наше суспільство зараз в такому стані, що просто не захоче стільки чекати. Після подій Майдану пройшло вже два роки, а конкретних результатів немає. Радикальні настрої в суспільстві по відношенню до судової системи будуть і далі, навіть якщо ВККС буде приймати зважені і обгрунтовані рішення щодо того чи іншого судді. Все одно будуть говорити, що судова система корпоративна, судді покривають один одного. Думаю, процедура оцінювання суддів серйозно не виправить ситуацію в країні і не зніме напругу в суспільстві. Підсумком може стати те, що тисячі суддів будуть звільнятися, оскільки не захочуть працювати в такій атмосфері. Єдине, що зараз утримує багатьох суддів від такого кроку - це незадовільний пенсійне забезпечення.
Наталія Мамченко, В'ячеслав Хрипун ,
«Судово-юридична газета»
Джерело: sud.ua