Починаючи з 1 вересня, при подачі позовної заяви до суду потрібно буде платити за новими ставками. Так, з сьогоднішнього дня ставки судового збору були істотно збільшені, а ряд держорганів втратили свої пільги.
Відповідний Закон (проект № 2 862) "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору" набуває чинності сьогодні, 1 вересня. Кабмін у свою чергу повинен забезпечити до 1 вересня фінансування органів, які відповідно до Закону позбавляються пільг по сплаті судового збору.
Враховуючи те, що Законом передбачено суттєве збільшення ставок судового збору, останні кілька днів в судах можна було спостерігати аншлаг. Так, станом на 15.00 вчорашнього дня канцелярія Окружного адмінсуду Києва зареєструвала понад півтисячі позовів.
Слід зазначити, що оскільки сьогодні ряд держорганів втрачають свої пільги при сплаті збору, ще в липні П.Порошенко зареєстрував законопроект, яким ці пільги планувалося повернути. Зокрема, відповідний законопроект комітет ВР з питань правової політики і правосуддя пропонує прийняти за основу.
Переходячи безпосередньо до Закону, то він передбачає верхню планку ставки судового збору для фізичних осіб, зокрема, це стосується сімейних спорів. Як
і домовилися депутати під час прийнятті документа - для фізосіб судовий збір не буде перевищувати 5 мінімальних зарплат. Що ж стосується комерційних спорів, то практично всі ставки залишаться в редакції проекту №2862 (відзначимо, диференція ставок для фіз- і юросіб і відповідні розміри ставок за окремими категоріями суперечок викликала суперечки серед депутатів, які вважали, що це практично виключає доступ до правосуддя - ред.).
Що ж стосується спорів у господарських судах, то ставка судового збору за подання позовної заяви майнового характеру складе 1,5% від ціни позову, але не менше однієї мінімальної зарплати і не більше 150 мінімальних зарплат.Апеляція, касація та перегляд рішення Верховним Судом в даному випадку обійдеться дорожче - 110, 120, 130% ставки, що підлягає сплаті при поданні відповідної позовної заяви.
Пільги
Закон передбачає наступне:
- Зменшення кількості категорій судових справ, при розгляді яких судовий збір не сплачується.
Тепер судовий збір доведеться сплачувати з заяви про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, визнання особи недієздатною та поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, а також заяви про надання неповнолітній особі повної цивільної дієздатності.
- Суттєве зменшення кількості платників, які звільняються від сплати судового збору.
З переліку пільговиків виключено позивачів у спорах, пов'язаних з дискримінацією, ряд держорганів (Мін'юст, АМКУ, ПФУ), прокуратуру, тощо.
- Скасування пільг зі сплати судового збору суб'єктами владних повноважень у випадку, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень.
Ставки
Документом передбачається:
- Скасування верхньої межі розміру ставок судового збору за подання до суду позовної заяви майнового характеру. Дана норма стосується тільки юросіб. Так, з подачі такої позовної заяви юрособою справляється судовий збір у розмірі 1,5% ціни позову, але не менше 1 розміру мінімальної зарплати, а якщо це фізособа, то дані цифри складуть 1% і 0,4 відповідно і не більше 5 розмірів мінімальної зарплати, про що вже згадувалося вище.
- Введення диференціації ставок судового збору за категоріями платників (фізичні особи, юридичні особи) з перенесенням більшого навантаження на юридичних осіб.
- Вирівнювання розміру ставок судового збору за подання позовних заяв до господарських та адміністративних судів. Зокрема, за поданням позовної заяви майнового характеру в обох юрисдикціях платити судовий збір у розмірі 1,5% ціни позову, але не менше 1 розміру мінімальної зарплати (дана норма містилася в редакції проекту до другого
читанню, проте в процесі обговорення було встановлено верхню межу в 150 мінімальних зарплат для господарських судів. В інших пунктах розміри ставок однакові, - ред.).
- Скасування норми щодо визначення розміру ставок судового збору у фіксованій грошовій сумі.
- Збільшення розмірів ставок судового збору.
Роз'яснення VHS
Вищий господарський суд уточнює, що з 1 вересня 2015 встановлено такі розміри ставок судового збору за подання до господарського суду:
1) позовної заяви майнового характеру - 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру мінімальної заробітної плати і не більше 150 розмірів мінімальної заробітної плати;
2) позовної заяви немайнового характеру - 1 розмір мінімальної заробітної плати;
3) заяви про вжиття заходів та забезпечення позову; заяви про видачу виконавчого документа на підставі рішення іноземного суду; заяви про скасування рішення третейського суду; заяви про видачу виконавчого листа на примусове виконання рішення третейського суду; заяви про роз'яснення судового рішення - 0,5 розміру мінімальної заробітної плати;
4) апеляційної скарги на рішення суду;апеляційних скарг у справі про банкрутство;заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами - 110 відсотків ставки, що підлягає сплаті при
поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги;
5) касаційної скарги на рішення суду;касаційних скарг у справі про банкрутство - 120 відсотків ставки, що підлягає сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги;
6) заяви про перегляд судових рішень Верховним Судом України - 130 відсотків ставки, що підлягає сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги;
7) апеляційної і касаційної скарги на ухвалу суду; заяви про приєднання до апеляційної чи касаційної скарги на рішення суду - 1 розмір мінімальної заробітної плати;
8) заяви про затвердження плану санації до порушення провадження у справі про банкрутство - 2 розміру мінімальної заробітної плати;
9) заяви про порушення справи про банкрутство - 10 розмірів мінімальної заробітної плати;
10) заяви кредиторів, які звертаються з грошовими вимогами до боржника після оголошення про порушення справи про банкрутство, а також після повідомлення про визнання боржника банкрутом; заяви про визнання угод (договорів) недійсними та спростування майнових дій боржника в межах провадження у справі про банкрутство; заяви про розірвання мирової угоди, укладеної у справі про банкрутство, або визнання її недійсною - 2 розміру мінімальної заробітної плати.
Крім того, згідно Закону суд зобов'язаний перевіряти зарахування судового зборудо Державного бюджету України при відкритті провадження у справі.
Згідно з розрахунками передбачається зменшення кількості справ, що надходять на розгляд до судів, а також прогнозований річний обсяг надходження коштів від сплати судового збору повинен скласти близько 2,5 млрд. Гривень.