Законом України «Про вибори народних депутатів України» народні депутати України обираються громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування (стаття 1), право голосу на виборах депутатів мають громадяни України, яким на день голосування виповнилося вісімнадцять років, громадяни України, які мають право голосу, є виборцями (стаття 2) .
Частиною 9 статті 108 Закону України «Про вибори народних депутатів України» передбачено право на оскарження до суду рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій, членів цих комісій, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, кандидатів, їхніх довірених осіб, партій, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів, що порушують законодавство про вибори.
Статтею 172 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС України) встановлені особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, членів цих комісій.
Зокрема, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій мають суб’єкти виборчого процесу (крім виборчої комісії). Суб’єктами виборчого процесу є: 1) виборець; Центральна виборча комісія, а також інша виборча комісія, утворена відповідно до Закону України «Про вибори народних депутатів України»; 3) партія, що висунула кандидата у депутати; 4) кандидат у депутати, зареєстрований у порядку, встановленому Законом України «Про вибори народних депутатів України»; 5) офіційні спостерігачі від партії, яка висунула кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі, від кандидата у депутати в одномандатному окрузі, від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому Законом України «Про вибори народних депутатів України».
Виборець (громадянин, який має право голосу на виборах) може оскаржити рішення, дію чи бездіяльність виборчої комісії, членів цих комісій, якщо таке рішення, дія чи бездіяльність порушує виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто.
Рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісії (крім територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів народних депутатів України), членів цих комісій оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п’ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бети подано до адміністративного суду не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів комісії, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, члена комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України.
Суд вирішує адміністративні справи у дводенний строк після надходження позовної заяви. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли до дня голосування, вирішуються судом у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування вирішуються судом до закінчення голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування, вирішуються судом у дводенний строк після надходження позовної заяви.
Статтею 173 КАС України передбачені особливості провадження у справах щодо уточнення списку виборців.
Зокрема, право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на виборах.
Адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії.
Позовна заява про уточнення списку виборців подається до адміністративного суду без сплати судового збору. Позовну заяву може бети подано не пізніш як за два дні до дня голосування.
Суд вирішує адміністративні справи щодо уточнення списку виборців у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за два дні до дня голосування, а якщо позовна заява надійшла за два дні до голосування – невідкладно.
Виборець має право звернутися із заявою: до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення державного реєстру виборців або суду щодо допущених при складанні попереднього списку виборців неправильностей, у тому числі: не включення, неправильного включення або виключення із списку його або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.
Неточності та описки у списку виборців у день голосування виправляють голова (заступник) або секретар дільничної виборчої комісії.